Najczęściej zadawane pytania

Oferujemy usługę odzyskiwania danych praktycznie ze wszystkich możliwych nośników. Dokładna ich lista znajduje się w zakładce nośniki danych. Jednym z nielicznych wyjątków są natomiast kasety DV i magnetofonowe.

Nie zajmujemy się kasowaniem danych. W tym momencie na rynku dostępna jest szeroka gama oprogramowania i innych sposobów zaprojektowanych do samodzielnego użycia. Wśród dobrego oprogramowania kasującego bezpowrotnie dane część programów jest w wersji darmowej. Dobrze jednak wiedzieć, że takie programy kasują dane skutecznie w przypadku uszkodzeń logicznych.

HDLab zajmuje się wyłącznie odzyskiwaniem danych. Nie oferujemy żadnych usług dotyczących serwisu dysków, komputerów, oprogramowania, czy sprzętu elektronicznego.

Do uszkodzeń logicznych należą przypadki utraty danych poprzez: błąd oprogramowania: utrata wpisów w tablicy partycji dysku, zamazanie obszaru dysku przypadkowymi informacjami, błąd użytkownika: sformatowanie dysku, skasowanie pojedynczych plików lub katalogów, wirusy komputerowe, wadliwe działanie sprzętu: uszkodzenia kontrolera dysku płyty głównej, uszkodzenie taśmy transmisji danych.

Do uszkodzeń fizycznych należą przypadki utraty danych poprzez: przepięcie z sieci energetycznej lub awarię zasilacza komputerowego: uszkodzenie kontrolera dysku i w niektórych przypadkach głowic odczytująco-zapisujących, zużycie nośnika na skutek długotrwałej pracy: uszkodzenie powierzchni talerzy, głowic odczytująco-zapisujących lub silnika napędzającego talerze dysku, przegrzanie nośnika, upadek nośnika: poważne uszkodzenia powierzchni talerzy i ruchomych elementów mechanizmu dysku, zdarzenia losowe: poddanie nośnika działaniu wysokiej temperatury, wody lub substancji szkodliwych.

Tak, jest to możliwe, jednak tylko w przypadku, jeśli dysk nie został nadpisany nową zawartością. Odzyskiwanie danych w momencie tuż po sformatowaniu dysku nie jest najtrudniejsze. Im więcej później dysk będzie użytkowany - zapisywane na nim kolejne pliki - tym mniejsza szansa na odzyskanie straconych wcześniej danych. Zwiększą się też koszty tego procesu. Jeżeli przez dłuższy czas użytkowano komputera po formacie nośnika, szanse na odzyskanie z niego danych mogą się okazać nikłe.

Przede wszystkim nie należy go wysuszać. Najlepiej aby został taki nośnik dostarczony do naszego laboratorium wciąż w stanie wilgotnym. Sugeruje się, aby umieścić zalany płynem nośnik w szczelnym, foliowym worku, a następnie tak szybko, jak to możliwe, dostarczyć go do nas. Jednocześnie nie powinno się go dostarczać zalanego nośnika w naczyniu z wodą.

Istnieją specjalne programy, za pomocą których możliwe jest odzyskiwanie danych. W przypadku lżelszych uszkodzeń logicznych można spróbować to zrobić samodzielnie. Warto jednak pamiętać, że jeżeli w nośniku występuje uszkodzenie fizyczne, takie oprogramowanie nie pomoże nam z naprawą usterki.

Odradzamy wykorzystywanie tych programów do naprawy problemów związanych z dyskiem. O ile potrafią sobie poradzić z najprostszymi awariami, to w przypadku wszystkich pozostałych mogą nawet spotęgować szkody. Nie mając pewności jakie uszkodzenie i w jakim stopniu uszkodziło nośnik, lepiej nie używać rozwiązań automatycznych.

Wystarczy zwykła paczka, a dysk powinien być zabezpieczony czymś miękkim. Dobrze do tego się sprawdza folia bąbelkowa. Ważne jest, aby po zapakowaniu pudełko nie zawierało luźnych przestrzeni. Do takiego pudełka można dołożyć gąbkę, folię albo poduszki z powietrzem. Sama koperta bąbelkowa nie jest jednak wystarczającym zabezpieczeniem dla dysku i nie zalecamy wysyłki dysku w ten sposób.

Ważne jest też, aby dołączyć do dysku dokładnie wypełniony i podpisany formularz zgłoszeniowy, który można pobrać na naszej stronie w zakładceFormularze.

O ile to możliwe, warto wymontować baterię przed zapakowaniem. Dzięki temu można uniknąć przypadkowemu włączaniu się telefonu komórkowego w czasie przemieszczania się przesyłki. Wskazówki odnośnie zapakowania smartfona pozostają dokładnie takie same, jak w przypadku dysku. Ważne jest aby nie zapomnieć dołączyć do przesyłki formularza zgłoszeniowego.

Wszystko zależy od konkretnego przypadku. W czasie analizy nośnika podajemy dokładniejszy czas oczekiwania. Zwykle w przypadku standardowych spraw nie przekracza on tygodnia (w trybie standardowym odzyskiwania).

Na koszt procesu odzyskiwania danych przede wszystkim wpływa rodzaj uszkodzenia, rodzaj nośnika oraz niekiedy też ilość danych, które trzeba odzyskać.

Wynikiem analizy tradycyjnej jest określenie możliwości odzyskania danych oraz kosztu wykonania takiej usługi. Analizy związane z informatyką śledczą dodatkowo wymagają poszukiwania informacji, o których nie mamy 100% pewności, że istnieją na dostarczonym nośniku. W celu przedstawienia klientowi wyników nawet wstępnej analizy, sprawdzić musimy setki, a najczęściej tysiące plików. Opłata za ten rodzaj analizy wynika z ilości czasu potrzebnego do jej przeprowadzenia.

Trudność spraw forensic polega na tym, że szukając danych w urządzeniu nie wiemy, co tak naprawdę się tam znajduje, czy w ogóle można odnaleźć w układzie pamięci potrzebne dane. Dlatego też przeprowadzenie analizy takiego nośnika jest skomplikowaną operacją wymagającą czasu.

Przez pierwszy miesiąc od otrzymania nośnika jest to bezpłatne niezależnie od rezygnacji z usługi lub daty odbioru danych. Po miesiącu opłata tzw. opłata za składowanie wynosi 1 zł brutto/dzień. Po 3 miesiącach nośnik z danymi może zostać przez nas zutylizowany.

W przypadku niewielkiej ilości danych przekazujemy je zazwyczaj na pendrivie. Zwykle jednak niezbędny jest dysk, który można do nas dostarczyć we własnym zakresie. Istnieje też możliwość zakupienia go przez nas.

HDLab nie prowadzi bezpośredniej sprzedaży dysków. Możliwe jest jednak zrealizowanie zamówienia na zakup wybranego nośnika.

Przede wszystkim zapewniamy gwarancję jakości. Ważne jest dla nas osiągnięcie jak najlepszego rezultatu odzyskiwania danych. Udostępniamy listę odzyskanych plików, która niejako potwierdza też skuteczność tego procesu.
jak odzyskać dane z telefonu